AKTUALNOŚCI

NEWS: COMENIUS NA WULKANIE I OCEANIE

Oddalona blisko 10 tysięcy kilometrów od Europy, ale będąca w Europie, tropikalna wyspa francuskiego departamentu zamorskiego Réunion, w dniach 12 -20 kwietnia br. była miejscem kolejnego spotkania szkół realizujących program projektu Unii Europejskiej Comenius - „Bioróżnorodność rzek”. Wśród nich znaleźli się uczniowie i profesorowie z Portugalii, Hiszpanii, Cypru, Rumunii, Francji, Turcji oraz szkoły koordynującej, Liceum Salezjańskiego z Wrocławia. Wszyscy zostali przyjęci przez Liceum Boisjoly Potier w górskim mieście Le Tampon, które organizowało kolejne etapy pracy jak i pomagało poznać tamtejszą naturę, historię oraz kulturę.

Dzieląc się wrażeniami, uczniowie podkreślają: Karolina - „różnorodność flory jak i życzliwość osób goszczących”, a Mateusz „otwartość ludzi, wyjątkowości tropikalnych krajobrazów, zwłaszcza wodospadów, a także o czarnej plaży”. Na te doświadczenia podstawowy wpływ mieli przede wszystkim ludzie, jak i bogactwo miejsca. Licząca około 1000 uczniów szkoła gospodarzy to typowa dla regionu społeczność pluralistyczna. Réunion, będący do XVII wieku bezludną wyspą, dzisiaj gromadzi Francuzów, Chińczyków, Hindusów, Madagaskarczyków, a przede wszystkim Kreolczyków. Wśród nich największą jest wspólnota katolików współistniejąca z hindusami i muzułmanami. Choć najbardziej powszechnym jest język kreolski, a urzędowo obowiązuje francuski, uczestnicy projektu swobodnie komunikowali się w języku angielskim. Praca w szkole, na temat bioindentyfikatorów rzek, realizowana była w oparciu o przygotowane prezentacje. Dopełnieniem stały się specjalne warsztaty przeprowadzone w ośrodku badań naukowych ARDA, zajmującym się ekologią organizmów wodnych, spływ kajakami rzeką w rezerwacie Etang de Saint Paul oraz wędrówka z analizą ekosfery lasu tropikalnego Forêt Notre Dame de la Paix. Ponadto okazją do poznania natury wyspy były inne dodatkowe wyprawy. Wśród nich do ośrodka hodowli żółwi KELONIA w Saint Leu, gdzie żyją największe i najmniejsze na świecie żółwie, gdzie można odkryć podwodne środowisko ich życia oraz przyjrzeć się obróbce i wykorzystaniu żółwiej skorupy. Do najmocniej ekscytujących wycieczek należała autokarowa wyprawa do leżącego na 2632 m n.p.m. najbardziej aktywnego na świecie wulkanu Piton de la Fournaise. Tłumaczenie nazwy „Szczyt pieca” w pełni znalazło swoje uzasadnianie w wulkanicznej scenerii ogromnych pól zastygłej lawy, wielkiego i mniejszych kraterów, w całkowitym zaniku fauny i flory. Ponadto efekty aktywności wulkanów można było oglądać w wielu innych miejscach. Plaża z czarnym piaskiem w Saint Pierre, kaskadowy wodospad w Bassin la Paix, czy cudownie ocaleni od spływającej lawy ludzie, na czele z figurą Matki Bożej Notre Dame des Laves w Saint Leu, były tego potwierdzeniem. O obecności i aktywności wulkanów uczestnicy projektu mogli przekonać się odwiedzając także jeden z trzech tzw. cyrków, czyli wielkich powukalnicznych płaskowyżów. Jeden z nich o nazwie Cilaos i wiodąca do niego droga blisko 1000 zakrętów pozostawiły mocne i niezatarte wspomnienia. Wśród wyjątkowych miejsc goście mogli zobaczyć również plantację i wytwórnię wanilii w Bras Panon, a w czasie pożegnalnego wieczoru posłuchać najbardziej cenionego w Réunion, śpiewajacego w języku kreolskim, pieśniarza Bernarda Joron. W drodze powrotnej, grupa Salezu zatrzymała się także w Paryżu, gdzie w kościele Saint-Germain-des-Prés, z wielką radością ale i dumą mogła podziwiać poloniki z monumentem św. Jana Pawła II i rzeźbą króla Jana Kazimierza, zrobione i odrestaurowane z inicjatywy prezydenta miasta Wrocławia Rafała Dutkiewicza. Uczestnicy projektu zrealizowali bogaty materiał fotograficzny i filmowy, który zaprezentują na stronie internetowej szkoły w pierwszych dniach maja. Ostatnim etapem realizowanego projektu będzie wizyta przedstawicieli szkół partnerskich we Wrocławiu na przełomie maja i czerwca tego roku. (gio)

2015-04-21 21:07:40

Liczba odwiedzin portalu szkoły od września 2006r: 
web stats stat24.com