AKTUALNOŚCI

NEWS: SZKOLENIE NAUCZYCIELI W JOENSUU

Fiński system edukacyjny uważany jest za jeden z najlepszych na świecie. Według badań międzynarodowych przeprowadzanych przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (trzy razy w roku) szkoły fińskie wykazują się najwyższym wskaźnikiem wiedzy na świecie. Ich uczniowie wypadają fantastycznie z nauk przyrodniczych oraz matematyki. Ponadto, czytają najwięcej ze wszystkich dzieci i młodzieży.

Dlaczego tak jest? Na to pytanie starali się odpowiedź reprezentanci Liceum Salezjańskiego we Wrocławiu: prof. Magdalena Szewczyk i dyrektor Jerzy Babiak podczas pięciodniowego szkolenia PISA - Finnish and European education systems sfinansowanego z programu POWER SE "Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej" Podczas serii wykładów, wizyt w kilku szkołach nauczyciele ze szkoły polskiej z Wrocławia, Jastrzębia Zdroju oraz z Hiszpanii, Niemiec, Belgii, Turcji, Bułgarii i Rumunii probowali rozwikłać tajemnicę sukcesu fińskich szkół. We wszystkim towarzyszył nam dyrektor szkoły średniej pan Esa Räty, właściciel firmy EduKarlala organizującej kursy europejskie.Najbardziej zaskakującym jest fakt, że uczniowie z Finlandii należą do grupy, która w ciągu roku poświęca na naukę najmniej czasu. Żadna szkoła nie jest faworyzowana, żaden nauczyciel i przedmiot nie jest bardziej ważny od drugiego. Nikt nie wie jakie punkty uzyskuje szkoła w testach. W Finlandii zabrania się ich porównywania. Finowie cenią sobie integrację społeczeństwa, a także wkładają duży wysiłek w utrzymywanie relacji z osobami, które wymagają szczególnej uwagi. Na wyższcyh uczelniach są specjalne kierunki studiów dla nauczycieli wspomagających rozwój uczniów z problemami. Funkcjonuje wielki system zaufania do nauczycieli, którzy są bardzo doceniami w środowisku. Finowie uważają, że szkoła powinna przygotować dziecko do czegoś bardzo ważnego: do tego, by ułożyć sobie udane życie i by zostać niezależnym człowiekiem. Najważniejszym aspektem edukacji jest nauka samodzielnego i praktycznego myślenia – innymi słowy: rozwiązywania problemów. Zamiast zapamiętywania regułek młodzi ludzie uczą się, jak odnaleźć je w książkach lub internecie. Pedagodzy fińscy nie ingerują w konflikty między uczniami. W ten sposób pozwalają im przygotować się na różne ewentualności życiowe i umożliwiają rozwój zdolności skutecznej obrony. Nauczycielami zostają najlepsu uczniowie, czasem jest jedno miejsce na 70 podań. Czy polscy nauczciele są gorsi? Nie, nasi uczniowie mają coraz lepsze wyniki. Badanie Programu Międzynarodowej Oceny Uczniów (PISA - Programme for International Student Assessment) to najważniejsze i największe badanie edukacyjne na świecie. Sprawdza ono stopień przygotowania 15-latków do dalszej edukacji, wymagań rynku pracy i powodzenia w dorosłym życiu. Wyniki polskich 15-latków w badaniu PISA 2015 są wyższe od średniej OECD we wszystkich trzech obszarach objętych badaniem: rozumowania w naukach przyrodniczych, czytania i interpretacji, umiejętności matematycznych. "10. miejsce w Unii Europejskiej w naukach przyrodniczych, 5. w czytaniu i interpretacji tekstu, 8. w matematyce - to wynik polskich 15-latków w najnowszej edycji badania PISA, które weryfikuje umiejętności posługiwania się wiedzą. Polscy uczniowie są wciąż w światowej czołówce. Chociaż ich rezultat jest gorszy od tego z poprzedniej edycji z 2012 roku. "(www.tvn24.pl) Podczas szkolenia nauczyciele również mogli podziwiać bardzo malowniczy Park Narodowy Koli, uczestniczyć w szkole gotowania fińskich potraw oraz spróbować zimnej kąpieli w jeziorze w Klubie Misia Polarnego, wygrzać się w saunie. Na pewno owocem tego kursu jest integracja nauczycieli z Europy, którzy z radością spędzali ze sobą czas, dzielili się wrażeniami, sposobem na życie. Wszyscy liczą na to, że ta znajomośc będzie kontynowana podczas wspólnie zorganizowanego szkolenia przez szkołę polską. (megi)

FOTOREPORTAŻ [zobacz]

2017-02-26 20:07:23

Liczba odwiedzin portalu szkoły od września 2006r: 
web stats stat24.com